Auringonnousu Ruska-sarjan voittajaksi

19.10.2024

Kahdeksan vuodenajan valokuvakilpailun Ruska-sarjan voitti Eeva Lehto kuvallaan Auringonnousu.

Eeva Lehdon voittajakuvassa valo suodattuu kauniisti usvan läpi ja aika on pysähtynyt. Veneet yhdistävät ihmisen ja luonnon rikkomatta kuitenkaan luonnon rauhaa. Maisema katoaa kauniisti usvaan ja tunturi vain kurkistaa katsojaa. Kuvassa on pysähtynyt, seesteinen tunnelma ja siitä voi aistia vuodenaikaan kuuluvan hiljaisuuden.

Eeva kommentoi kuvan taustoja seuraavasti: ”Teen etätöitä Ylläksellä ja yritän aina ennen työpäivän alkua käydä kävelyllä herättelemässä aivoja uuteen päivään. Tuona aamuna sumu peitti kotikontuja mutta päivästä lupasi tulla kirkas. Arvelin, että läheisellä Kesänkijärvellä saattaisi päästä seuraamaan kuinka nouseva aurinko hälventää sumun. Odottelin pitkään Kesänkijärven laiturilla keskellä absoluuttista hiljaisuutta, seurailin sumun hidasta hälvenemistä ja vesilintujen puuhia, kunnes sumu alkoi repeilemään ja auringonsäteet pääsivät siivilöitymään sumun läpi. Kesänkitunturin siluetti alkoi hitaasti tulla esiin, ja kovan sateen täyttämien soutuveneiden kuten myös järven pinnasta alkoi kimmeltää aamun valo. Kävellessäni kotiin aloittelemaan työpäivää mieleeni tuli, että olikohan Ylläksen Ystävillä meneillään syksyn valokuvakilpailu. Kaivoin Facebookista kilpailun tiedot ja mietin ettei se ota jos ei se annakaan. Omasta mielestäni olin sinä aamuna jo voittanut, koska sain aloittaa päiväni Lapin rauhassa Kesänkijärven maisemissa, jota parempaa palkintoa ei olekaan."  Kuva on otettu Kesänkijärvellä 27.9.2024.

Kilpailun toiselle sijalle sijoittui Ossi Tiltin valokuva Tuomikurun Lumous

Kuvassa etualalle puiden välistä siivilöityvä auringonvalo saa saniaiset hehkumaan ja puron välkehtimään. Lämmin valo ja varjojen viileys tasapainottelevat satumetsässä vuodenaikojen taitekohdassa. Upea valo etualalla, todellinen satumetsä. Kuva on otettu Tuomikurulla 29.9.2024.

Kilpailun kolmannelle sijalle raati valitsi Saija Halmisen valokuvan Ystävä Tunturissa

Maaruskan värjäämä rinne kohoaa täyttämään koko maiseman ja valkoinen poro erottuu taustaa vasten kuin olisi kokonaan toisesta maailmasta. Poron ja katsojan välissä näkyvät kauniisti tunturikivet ja hehkuva varvikko. Poron valkoisuuden ja punertavan maaruskan kontrasti on kaunis. Kuva on otettu Pallas-Yllästunturin Kansallispuistossa 7.9.2024.

Kunniamaininan ansaitsi Harri Pajulan valokuva Aamuhetki Kellokkaalla. Kuvia syksy-sarjaan tuli 34 hienoa otosta. Tuomaristossa olivat Kuukkelin päätoimittaja ja valokuvaaja Satu Renko, insinööri ja vapaa-ajan taiteilija Elsa-Maria Kaulanen sekä Ylläksen Ystävien hallituksen jäsen Jani Tervo, joka toimii myös alueella yrittäjänä LaplandHub-yrityksessä.

Valintaraati ja kilpailuun osallistuminen

Parhaillaan voi osallistua loka-marraskuun sarjaan ”Ensilumi”. Valokuvakilpailu on tarkoitettu kaikille harrastajakuvaajille. Ohjeet löytyvät Ylläksen Ystävien verkkosivuilta www.yyry-fi kohdasta Juhlavuosi 2024.

Ylläksen Ystävät järjestää 20-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi Kahdeksan vuodenajan valokuvakilpailun tavoitteenaan kannustaa Ylläksellä liikkuvia havainnoimaan alueen ainutlaatuista luontoa ja tunturimaisemaa sekä seudun elinvoimaa.