Kuukkeli ja YYRY 10 vuotta PDF Tulosta Sähköposti
Kirjoittanut Eero Vapa   
16.04.2015 15:05
Eero Vapa on jälleen kirjoittanut Kuukkeli-lehteen artikkeleita YYRY:n kymmenvuotisseminaarista.
Julkaisemme ne tässä kirjoittajan luvalla.


Yhdessä käyden

Ylläksen Ystävät ry ja Kolarin kunta järjestivät aprillipäivänä Ylläksen Ystävien kymmenvuotisen taipaleen kunniaksi juhlaseminaarin Luontokeskus Kellokkaassa.
Seminaarin annista voisi nostaa kolme aihetta, joita on syytä tarkastella lähemmin. Ylläksen Ystäviä koko kymmenvuotiskauden luotsannut Marja Ramm-Schmidt nosti esiin mökkiläisparlamentin, vähintään kerran vuodessa pidettävän tapaamisen, jossa lomalaisten edustajat ja kunnan luottamusmiehet kokoontuisivat pohtimaan yhteisiä asioita.
Vaikka seminaaria oli korostettu valtuuston kokouksessa, loistivat valtuutetut poissaolollaan. Pitoaika, keskellä arkipäivää, oli työssä käyville valtuutetuille haastavampi kuin lomalaisille, mutta silti olisi toivonut, että paikalla olisi ollut muitakin kuin kunnanhallituksen puheenjohtaja.
Toivottavasti valtuutetut eivät kokeneet joutuvansa altavastaajiksi. Tilaisuutta olisi voinut käyttää myös niiden edustamiensa tahojen ja kylien pr:ään, joiden asioista he ovat parhaiten perillä.
Näillä hetkillä Kittilän johtoon siirtyvä kunnanjohtaja Kyösti Tornberg kyseenalaisti avauspuheenvuorossaan Äkäslompolon kylän halkovalle Tunturintielle tehdyn tilavarauksen kolmine kiertoliittymineen. Kysymys kuului, pilaavatko ne kylämäisen tunnelman ja ovatko ne liian insinöörimäinen ratkaisu?
Kolmanneksi pintaan nousi paneelikeskustelun asetelma. Mukavan aktiivisen lomalaisyleisön kysymykset olivat yleensä muotoiltu, kuin matkailu- ja paikallinen väki olisivat ainoita toimijoita alueella.
Aletaanpa purkaa aiheita kunnanjohtajan kohdalta, kun hän on poistumassa Kolarin kunnan kuvioista, mutta nostetaan samalla hattua, sillä Ylläsjärvellä asuvana hän haki puheenvuorossaan jäsenyyttä Ylläksen Ystävät ry:stä.
Kun muistaa, mihin ongelmaan kiertoliittymiä tarjotaan, ovat insinöörit aika syytön osapuoli. Se oli muistaakseni Kolarin kunta, joka ajoi viimeisimpään Ylläksen yleiskaavaan 50 000 petipaikkaa. Iso osa uusista, 13 000, sijoitettiin Sivulantien ja siitä Maisematielle tuolihissin kohdille jatkuvan tien varteen.
Vaikka ylös tunturiin on varattu paljon majoituskapasiteettia, on vaikea kuvitella, että Äkäslompolon keskusta silti liikahtaisi Jounin Kaupan kulmilta mihinkään. Kaavassakin palvelurakenne painottuu Tunturintien alkupäähän puolentoista kilometrin matkalle.
Vaikka olenkin saanut jonkinasteisen insinöörikoulutuksen, en puolusta kiertoliittymiä. Jos liikennettä joustavoitetaan, mikä tahansa ratkaisu käy, kunhan sitä tehtäessä muistetaan, että seuraavaa muutosta joudutaan Suomen rahavaroilla odottamaan varmaan kymmeniä vuosia.
Kun seuraa, miten Ylläksen liikenneyhteydet kehittyvät, junan kapasiteetti laskee ja harvalla on varaa Helsingin ja Kittilän välin Euroopan kalleimpiin kilometreihin, oma auto säilyy kotimaisten matkailijoiden tärkeimpänä kulkupelinä pitkään – ja samoin Tunturintien ruuhkat.
Juhlaseminaarin paneelin puheenjohtaja Tapio Niittyranta veti osuvasti yhteen keskustelun annin: ”Kukhaan ei ole yksin mithään, porukalla saama enämpi aikhaan.”
Yleisöstä tarjottiin lentoliikenteen ongelmiin Kittilän ja Kolarin kuntien vahvaa viestiä päättäjille. Tapion tavoin olisin laajentamassa hartioita. Viesti vahvistuisi, jos lentoliikenteen osalta siltä veisivät yhdessä eteenpäin myös Muonion kunta, matkailuelinkeinojen edustustahot sekä Ylläksen Ystävien tapaiset matkailijayhdistykset.
Molempiin kuntiin, Muonioon ja Kittilään, on rekisteröity Omakoti- ja Mökkiläisyhdistys. Muoniossa toiminta näyttää vilkkaammalta, kun siellä on ollut iso Veturi-kaavahanke meneillään.
Jos oikein muistan, Levin tykkiladun rakentamiskustannuksiin osallistui iso joukko sen alueen yritysmajojen omistajia. Tässä olisi uusi yhteisponnistuksen paikka.
Kun Kolarin junaakin täytyy seurata huolestuneena, siinä asiassa joukkoon tummaan pitäisi kutsua Pello ja Ylitornio sekä niiden erittäin aktiiviset yrittäjäjärjestöt.
Pieneksi rikaksi heikkenevien yhteyksien rokkaan heitettäköön tieto, että nyt Kuukkelin aikataulusta löytyvä talviperjantainen Kemi–Äkäslompolo-linja-autoyhteys loppuu 1. kesäkuuta alkaen. Kesällä väliä ajaa kuitenkin yksi Lapin ELY-keskuksen ostama vuoro maanantaista perjantaihin.
Yhteinen julkilausuma ja sen jatkotoimien suunnittelu voisivat olla Marjan kaipaaman mökkiläisparlamentin ensimmäisiä aiheita. Niissä luulisi Kolarin valtuutetuilla ja Ylläksen lomalaisilla olevan enemmän yhteisiä kuin erottavia tavoitteita.
Jos erottavia tavoitteita löytyy, uskallan väittää, että niiden perustana on tietämättömyydestä johtuva väärinymmärrys.
Jotta tietämys lisääntyisi, pitäisi minusta Ylläksen Ystävät ry kutsua Kylien Kolari kyläneuvoston kokouksiin ainakin kuunteluoppilaaksi. Muiden kuin Ylläksen kylien tilanne auttaa varmasti lomalaisia ymmärtämään Kolarin kunnan toimintaa. Vastavuoroisesti kylät voisivat saada hyviä vinkkejä, mitä niissä voitaisiin tehdä, jotta matkailijat löytäisivät tiensä myös Ylläksen ulkopuolelle.
Kun toimijat tulevat puolin ja toisin tutuiksi toisilleen, lopputuloksena voi olla aivan odottamattomiakin yhteistyökuvioita.
Kolari ja Ylläs tarvitsevat niitä.

 Ylläksellä 9.4.2015
 Eero Vapa





 
etunim
Viimeksi päivitetty 18.04.2015 12:01
 

sportia

humina

humina2

seita