Kuukkeli 1/2015 - pääkirjoitus PDF Tulosta Sähköposti
Kirjoittanut Eero Vapa - Kuukkeli   
13.02.2015 09:16
alt
Matkailussakin miehisiä töitä               (Eero Vapan kirjoitus. Varsinkin osa 2 on kiinnostava.)             

Uusi vuosi on mukava aloitta kirjoituksella, jossa saa estoitta kehua Kolaria ja Ylläksen matkailun myönteisiä vaikutuksia.
Vuoden viimeisinä päivinä Lapin Kansa uutisoi, että Lapissa syntyvyys ei ole laskenut, mutta kuolleita on silti syntyneitä enemmän lähes kaikissa kunnissa.
Jutussa vertaillaan kahden vuoden, 1994 ja 2014, syntyvyys- ja kuolleisuustilastoja. Vuoden 2014 tilastot ovat tammi–syyskuulta.
Lähes kaikissa kunnissa ennen erittäin positiivinen suhde on pienentynyt jyrkästi eli syntyneitä on enää vain vähän enemmän kuin kuolleita. Esimerkiksi Rovaniemellä oli 435 syntynyttä enemmän kuin kuolleita vuonna 1994. Vuoden 2014 tilastoissa siellä ollaan enää 156 plussalla.
Monessa Lapin kunnassa suhde on muuttunut jopa positiivisesta negatiiviseksi, eli kuolleita on enemmän kuin syntyneitä.
Yksi haraa vastaan, Kolari. Siellä suhde on muuttunut positiivisemmaksi. Vuonna 1994 oltiin kuusi plussalla ja vuonna 2014 tilastot näyttävät +14.
Se on aika hyvin, kun kuolleisuusluvut alkavat olla suurten ikäluokkien heiniä ja syntyvyys taas pienimpien ikäluokkien harteilla.
Jutussa syyksi nostetaan elinkeinojen yksipuolisuus, joka ajaa synnytysikäiset pois Lapin kunnista. Kolarin myönteisen kehityksen jutussa haastateltu kunnanjohtaja Kyösti Tornberg sälyttää kuitenkin yhden elinkeinon, matkailun, harteille.
Siitä on helppo olla yhtä mieltä, eikä päätelmä sodi elinkeinojen yksipuolisuus -teoriaakaan vastaan. Matkailu on kaikkea muuta kuin yksipuolista työtä.
Mikä muu elinkeino sisältää tarkemmin katsoen niin laajan kirjon erilaisia ammatteja ja työnkuvia kuin matkailu. Siihen voi laskea kaikki normaalien palvelualojen työt ja lisäksi matkailuun sisältyvien erikoispalveluiden, rinne-, ohjelmapalvelu- ja muiden vastaavien töiden, työpaikat.
Matkailu nähdään usein naisvaltaisena elinkeinona. Pitää kuitenkin muistaa, että missä naiset, siellä vähän ajan kuluttua myös miehet.
Se näkynee Kolarin syntyvyysluvuistakin, niiden perusteella ainakin jotain töitä riittää vielä miehillekin.

Olinhan siellä minäkin

Yksikään neljästä lapsestani ei ole syntynyt yllä olevien tutkimusvuosien aikana, ja viittaankin väliotsikolla tämän lehden juttuun Ylläksen Ystävien juhlavuodesta.
Olin muutamana vuotena mukana noin kymmenen hengen tapaamisessa. Ryhmässä oli loma-asukkaita ja paikallista väkeä. Itse olin maanomistajan edustajana, en lehtimiehenä. Tapaamisten lopuksi me paikalliset jouduimme vastailemaan, miksi Ylläksellä on tehty niin, mutta ei näin.
Laiskana ja jo vuosia loma-asukkaat yhtenä Ylläksen voimavarana nähneenä vastasin kerran, että miksi ette itse tee. Teillähän sitä on valtaa ja voimaa vaikuttaa, kun päättäjät useimmiten asuvat teidän naapureinanne.
Se sai lampun syttymään loma-asukkailla, ja he perustivat samana iltana Ylläksen Ystävät ry:n.
Se oli mielestäni toiseksi paras vaihtoehto. Vain yhdenlaisia jäseniä sisältävä yhdistys ajautuu helposti yhden asian ja totuuden liikkeeksi. Paras olisi ollut loma-asukkaiden ja kunnan yhteinen yhdistys, jossa tieto olisi liikkunut molempiin suuntiin. Sen Kolari hylkäsi kuitenkin jo aiemmin.
Onneksi näiden tahojen yhteistyö on kuitenkin sujunut kitkattomasti. Siitä on osoituksena huhtikuussa pidettävä Kolarin kunnan ja Ylläksen Ystävien yhdessä järjestämä juhlaseminaari.
Yhdistyksen ”sylikummina” olen seurannut mielenkiinnolla sen toimintaa. Kun Ylläksellä oli meneillään suuria kaavahankkeita ja niiden päätyttyä Hannukaisen kaivos alkoi vyöryä päälle, joutui yhdistys hyppäämään heti liikkuvaan junaan.
Sille ajalle täytyy nostaa hattua, kun osaan arvata, paljonko hallitus ja aktiiviset jäsenet ovat joutuneet lausuntoihinsa panostamaan töitä ja asiantuntemustaan.
Nyt tulipalot ovat sammuneet ja edessä ovat oikeastaan yhdistyksen normaalit vuodet. Mielenkiinnolla odotan, jaksavatko jäsenet olla aktiivisia ja tuoda esille heitä kiinnostavia aiheita. On heidän vuoronsa.
Tästä lehdestä voi löytää ainakin yhden aiheen, joka mielestäni kuuluu vähintään yhtä paljon Ylläksen Ystäville kuin Ylläksen Matkailuyhdistykselle. Yleisönosastokirjoituksessa kaivataan kuulutuksia takaisin Kolarin rautatieasemalle. Kun VR ei sitä tee, pitäisi matkailuväen syöksyä apuun.
Olen vahvasti samaa ja eri mieltä. Kuulutusten jälkeen meidän kontollemme putoaisi seuraava VR:lle kuuluva työ ja niin edelleen. Lentoasemiakin ollaan lykkäämässä kunnille.
Kun te Ylläksen ystävät tuotte VR:lle rahaa, te voitte myös vaatia rahoille vastinetta. Miksi tyytyisitte matkan toisessa päässä ala-arvoiseen palveluun, kun lähtöpäässä olisitte varmaan valmiit nousemaan barrikadeille kuulutusten puolesta?
Turvallisuutta ja viihtyvyyttäkin luovat kuulutukset eivät saa olla ylivoimainen vaatimus, vaikka on vain VR:n kokoisesta yrityksestä kyse.
Matkailuväki on yksin liian voimaton ja liian kaukana päättäjistä, mutta mahdottoman hyvä kaveri, jos sellaista tarvitsette.

 Ylläksellä 11.1.2015

Eero Vapa

Viimeksi päivitetty 28.03.2015 16:25
 

Lapland Hotels logo variation

jemes

humina

humina2

Kuukkeli